فم تریپها چیز تازهای نیستند و کشورهای مختلف از این ابزار برای معرفی ظرفیتهای گردشگری و جذب گردشگر خارجی بهره میبرند. اما حالا که این فم تریپ ایران (تقریبا) به پایان رسیده است، این سوال پیش میآید که این پروژه چه تاثیری بر شناخت گردشگران خارجی از ایران داشته است و کارها و فعالیتهای این اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی چقدر دیده شد؟
یکی از محبوبترین و فراگیرترین شبکههایی اجتماعی دنیا، اینستاگرام است. این شبکه اجتماعی محبوب بیش از 1 میلیارد کاربر فعالِ ماهانه دارد که 600 میلیون از آنها هر روز به این شبکه سر میزنند. از این حیث فقط فیسبوک و یوتیوب بالاتر از اینستاگرام قرار میگیرند. استفاده از این شبکه اجتماعی بین سالهای 2016 و 2017 دو برابر شده است و این رشد کماکان ادامه دارد. همچنین، 90 درصد از 100 برند برترِ دنیا یک حساب در این شبکه اجتماعی دارند. به اینترتیب، اینستاگرام میتواند ابزار مناسبی برای معرفی و بازاریابی هر محصولی، منجمله گردشگری، باشد، چرا که گردشگران بالقوه، تجربیات دستاول از سفر را بهترین و قابلاستنادترین منبع برای تعیین مقاصد آتی خود میدانند.
10 نفر از اینفلوئنسرهایی که که در قالب پروژه ایران را احساس کنید (FeelIran) به کشور ما سفر کردند، فعالیت گستردهای در اینستاگرام دارند و تعداد دنبالکنندههای آنها در این شبکه اجتماعی به بیش از 10 میلیون نفر میرسد. با توجه به اینکه این افراد از کشورهای مختلف (ترکیه، اوکراین، هندوستان، برزیل، ایتالیا و...) هستند و دنبالکنندههای آنها هم صرفا محدود به کشورهای مبدا خودشان نمیشود، میتواند گفت این 10 میلیون مخاطب هم از کشورهای مختلف هستند و هر چیزی که انها معرفی کنند، تاثیر بینالمللی خواهد داشت. نکته دیگری که در مورد مخاطبان این اینفلوئنسرها حائز اهمیت است، این است که اکثرشان گردشگر بالقوه هستند و با دنبال کردن این افراد در جستجوی یافتن مقصدی مناسب برای سفرهای آتی خود هستند (البته طرفداران مد و لباس هم بخش بزرگی از دنبالکنندههای برخی از آنها را تشکیل میدهند).
این افراد در طول سفر به ایران، فعالیت خودشان در شبکههای اجتماعی را حفظ کردند و بسیاری از آنها بیش از 100 استوری (Story) از تجربیات خودشان در کشور ما را به اشتراک گذاشتند. با توجه به اینکه به صورت متوسط حدود 20 درصد از دنبالکنندههای یک حساب در اینستاگرام استوریهای فرد را تماشا میکنند، میتوان تخمین زد که این استوریها– که شاید بارزترین نمونه تجربه دست اول برای تبلیغ گردشگری یک کشور باشد – بیش از 2 میلیارد بار دیده شدهاند. به علاوه، این افراد رویهمرفته حدود 86 پست در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند که جمعا 1 میلیون و 872 هزار بار لایک شدند. با توجه به روندهای لایک کردن در اینستاگرام، تخمین زده میشود که فقط 20% از افرادی که یک پست را مشاهده میکنند آن را لایک میکنند. به این ترتیب، میتوان عنوان کرد که تجربههای سفر اینفلوئنسرها به ایران حدود 10 میلیون بار دیده شده است.
علاوه بر صفحاتی که اینفلوئنسرها در اینستاگرام دارند، خود پروژه ایران را احساس کنید هم صفحهای به نام @feeliran راهاندازی کرده است. اینفلئونسرها هم در همه پستهای مربوط به ایران خود این صفحه را منشن میکردند و به این ترتیب این صفحه نزدیک به 400 هزار نفر دنبالکننده پیدا کرد که از کشورهای مختلف بودند. روی هم رفته پستهایی که صفحه feeliran به اشتراک گذاشته بود نیز نزدیک به 2 میلیون بار لایک شدند که با توجه به تخمینِ ذکر شده در بالا، میتوان عنوان کرد عکسها و ویدیوهای این صفحه نیز بیش از 10 میلیون بار دیده شدهاند.
پس روی هم رفته، سفر اینفلئونسرها به ایران در شبکه اجتماعیِ اینستاگرام نزدیک به 20 میلیون بازخورد داشته است. این میزان تبلیغ برای گردشگری ایران با هزینهای نسبتا پایین (و البته در کنار تلاشها و زحمتهای فراوان تیم پروژه) به دست آمده است و میتوان ادعا کرد که فم تریپ ایران، حداقل در شبکه اینستاگرام، بسیار موفق عمل کرده است.
گزارش: اسدالله حقانی
انتهای پیام/